هرچند که انواع آسفالت را میتوان بر اساس نوع مواد به کار رفته در آن تقسیمبندی کرد، اما در اصل مهمترین و اصلیترین تقسیمبندی این مواد، بر اساس کاربرد آنهاست. این ماده را میتوان در سه دسته اصلی آسفالت گرم، سرد و حفاظتی تقسیم کرد که در ادامه در مورد آنها توضیح خواهیم داد:
1. آسفالت گرم
آسفالت گرم به آسفالتی گفته میشود که مواد به در دمای بالا ترکیب شده و با همان شرایط نیز مورد استفاده قرار میگیرند. آسفالت گرم یا بتن آسفالتی گرم، بلافاصله بعد از تولید باید مصرف شود تا از چسبندگی آن کم نشود.
در تولید این ماده از قیر، شن، ماسه و مصالح سنگی (حدوداً 90٪) استفاده میشود که عموما در دمای 105 تا 163 درجه سانتیگراد به حالت خمیری و مذاب در آمده و سپس بر روی سطوح مورد نظر کشیده میشود.
این آسفالتها معمولاً برای عایق پشتبام، کف خیابان و جاده، فرودگاه و… به کار میرود. در حقیقت بتن آسفالتی که حاوی مصالح سنگی است، کاربردهای متعددی دارد در حالی که آسفالت گرم تولید شده از شن و ماسههای ریز، تنها در موارد خاص به کار بده میشود.
🔸آسفالت رویه بخشی
این دسته از انواع آسفالت گرم، مقاومت بالایی در مقابل تماس مستقیم با محیط و به طور کلی، عوامل مخرب بیرونی دارد. این لایه، از دانههای سنگی ریر و قیر ساخته میشود تا مقاومت بالاتری داشته باشد.

🔸آسفالت آستر
نوع آستر، در میان رویه و قشر آسفالتی زیر آن قرار گرفته و دانههای سنگی آن از دانههای سنگی قشر رویه بزرگتر است. این نوع از آسفالت، بیشتر برای مکانهایی که بار سنگینی را تحمل میکنند به کار میروند.
🔸آسفالت قیری
این دسته، اولین قسمت روسازی آسفالت است که بهصورت مستقیم روی سطح مورد نظر قرار میگیرد. همچنین این ماده، ترکیبی از سنگهای 50 میلیمتری و قیر است و معمولاً برای زهکشی استفاده میشود.
🔸آسفالت ماکادام
آسفالت ماکادام نیز از سنگهای درشت شکسته شده، ساخته میشود و درصد قیر کمتری دارد. همچنین گاهی به عنوان قشر رویه نیز از آن استفاده میشود.

2. آسفالت حفاظتی
همانگونه که از نام این ماده، مشخص است، آسفالت حفاظتی نوعی آسفالت است که برای حفاظت از یک ناحیه خاص استفاده میشود. این نوع آسفالت مقاومت زیادی ندارد و برای صنعت راهسازی مناسب نیست و گاهی از آن به عنوان رویه محافظتی بتن آسفالتی استفاده میکنند.
آسفالت حفاظتی معمولاً دو لایه بوده و دارای 12 میلیمتر ضخامت است.یکی از مهمترین مزایای آن این است که در زمان تولید، از قیر استفاده نشده و برای اجرا به تجهیزات کمی نیاز دارد؛ به همین دلیل بسیار مقرونبهصرفه است.
آسفالت محافظتی خود میتواند به چند دسته اصلی تقسیم شود:
◾️تک لایه
◾️چند لایه
◾️پیش اندود سرد
◾️تک کت Tack Coat
◾️سیل تک seal coat
◾️پریم کت prime coat
◾️آسفالت حفاظتی ردمیکس Road Mix
3. آسفالت سرد
آسفالت سرد به نوعی از آسفالت گفته میشود که مواد تشکیل دهنده آن مانند قیر و مصالح سنگی در دمای محیط باهم ترکیب میشوند؛ هر چند که گاهی لازم است که بعضی از مواد آن، برای ترکیب بهتر گرم شوند.
برای تولید این نوع از آسفالت به جای قیر مصنوعی، قیر طبیعی یا گیلسونایت از قیرابه یا قیرهای محلول استفاده میشود که نیازی به گرم کردن ندارند. مهمترین مزیت این آسفالتها در مقایسه با آسفالت گرم، حمل در مسافتهای طولانی و امکان انبار کردن آنهاست.